La Ronde Picarde 2011

La Ronde Picarde 2011

La Ronde Picarde 2011 200 156 Roderick Derks

De maandag na La Cyclo’Manche moet mijn fiets voor wat onderhoud naar de fietsenmaker en daar krijg ik verassend nieuws. Er zit een scheur in het frame bij de bracket, eigenlijk twee scheuren. En dat betekent einde verhaal voor het frame. Omdat de fiets nog binnen de garantie valt zal Specialized het frame vervangen. Even schrikken maar gelukkig snel bekomen. Voordeel is een nieuw frame, nadeel is dat de kleuren van de nieuwe lijn me niet echt aanspreken. Kan er nog even over nadenken want La Ronde Picarde staat voor de deur en die kan ik nog wel rijden op m’n huidige frame.

 

Samen met Elles de dag van te voren op weg naar Picardie. Eindelijk een cyclo die redelijk dichtbij is, een enkele reis van 4,5 uur ipv de gebruikelijke 8 tot 11 uur. Ik slaap, Elles rijdt. ‘s Avonds na het diner ontmoeten we mijn ontsnappingsmaat Ben Forsyth van La Look 2010 met zijn fietsmaat James. Een fantastische herinnering die een grote grijns op onze gezichten doet laten verschijnen. “Best race experience ever”, volgens Ben. Voor mij ook. We dromen beiden over een herhaling morgen op weg naar de finish in Eaucourt.

De ochtend van de cyclo rij ik van de camping waar we een caravan-achtig huisje hebben naar de start. Elf kilometer warmdraaien, het is heerlijk weer en ik zie een mooie zonsopgang. Bij de start sluit ik me aan bij Ben en James die al in het vak staan. Om 8:10 uur gaan we dan eindelijk weg. Meteen volle bak. De eerste kilometers vechten velen zich naar voren. Ik ben daar niet zo goed in maar weet redelijk stand te houden. Toch gaan velen voor mij de smalle brug over die op 6km ligt. Achterstand is een feit, het zal moeilijk worden de kopgroep bij te houden.

Na 30km is er een schifting. Ik rij naar de kopgroep terug. Ineens zie ik Ben vaart minderen en stoppen, omkijkend. Is er iets met James? Na ongeveer 45km een nieuwe breuk en ik zit te ver weg, het is gedaan. Ik rij verder in de tweede groep. Het gaat best hard, we rijden de eerste 2,5 uur met een gemiddelde van 38 km/u. Vlak voor Ault rij ik naar voren om vooraan te zitten bij de venijnige klim langs de kustlijn. Die voorkennis is belangrijk en scheelt kracht. Ik rij goed omhoog.

Na 90km zakt het tempo wat en na 99km maak ik me los met een groepje van 6. We forceren een breuk vlak voor de splitsing van de 135km en 187km route en rijden hard door. Onze ontsnapping komt ten einde door een brug die open staat. Daar blijkt nog een ander groepje te staan dat was teruggevallen uit de kopgroep met Ruvar Spauwen. We gaan gezamelijk door. Het tempo zakt wat, mede door de wind.

Van kilometer 100 t/m 180 gebeurt er weinig. Soms een korte klim waar het verschil wordt gemaakt met mannen die er echt doorheen zitten. Ook nog een valpartij door iemand die de berm raakt en een aantal anderen meeneemt. De groep van 100 man dunt uit. Maar verder is het rustig. Saai zelfs. Ik vraag me af waarom ik dit soort ritten rij. Tjonge wat saai is het al 90 minuten lang. Ik wil dat er nog iets gebeurt. Ik besluit maar wat uit te rusten van de inspanningen van eerder en als ik me goed voel mee te doen in het laatste uur als het tempo weer omhoog gaat.

We rijden het bordje met nog 15 kilometer te gaan voorbij. Er volgt nog een klim. Ik rij best goed omhoog in vergelijking met anderen. Nog 5 kilometer. Er komen steeds meer renners die zich van voren melden waardoor we breeduit over de weg rijden. Ik raak ingesloten. Het bordje met nog 4 km komt in zicht, iedereen wacht. Het spel gaat snel beginnen, maar nu durft niemand nog. Zal ik gaan? Of is het te vroeg? Vier km is best ver alleen. Op die klim van zojuist zat ik goed mee. Wat ga ik doen. Ik kom niet voor niets hier naar toe. Ik wil verschil maken, de koers opengooien. Als ik niet win dan heb ik tenminste mijn best gedaan. Het tempo zakt naar 32 per uur. Ik zie een gaatje en rij naar voren. Met nog drie man voor me besluit ik zonder dat ik het zelf door heb er vandoor te gaan. Demarrage!

De eerste kilometer rij ik zo hard als ik kan weg. De eerste trappen nog wat aarzelend, daarna alle schroom overboord en gaan. Tegen de 50 in het uur rij ik weg van groep. Althans, ik hoop dat ik wegrij. Na een tijdje kijk ik om. Waarachtig, ik heb iets van 100 meter. Misschien meer. Ze rijden wel, maar ik rij harder. Zijn ze ook moe? Gaan!

Kort klimmetje, terugschakelen, hoge rpm blijven draaien. Hartslag boven de 185. Ik rij achter de motard aan, lekker dat hij er voor zit want dan weet ik waar ik naar toe moet bij kruisingen. Ik kijk weer, 150 meter heb ik. Ik rij een dorpje in. Shit dat is niet Eaucourt dus dat betekent dat ik er voorlopig nog niet ben. Klein dorpje. Kan ik harder dan dit? Halen ze me al bij? Dan heb ik het tenminste geprobeerd. Nee, het gat is er nog, maar het wordt wel kleiner.

Ik moet het volhouden tot de laatste kilometer. Dan komt er een bocht naar een smallere weg met slecht asfalt. Als ik daar nog op kop zit dan red ik het. Ik rij Eaucourt binnen, constant 42 p/u en harder. Toeschouwers schreeuwen enthousiast naar me “Allez, Allez!”. Denken ze dat ik voor de eerste plaats rij? Ik rij hier eigenlijk voor spek en bonen, maar nu even niet. Nu ga ik voor de overwinning van de koers binnen de koers.

Daar in de verte is de bocht die ik als eerste door moet, ik zie ‘m! Ik kijk achterom, ik zie ze naderen. Oh man, wat schitterend. Nog een trap harder. Verdomme dat werkt. ik kan nog harder, waarom heb ik dat niet eerder gedaan. De bocht door, achter de motard aan. Oh nee, allemaal fietsers die aan de korte koers mee doen en geen haast meer hebben. Slecht wegdek. Ik schreeuw naar die kerels. Ze schrikken, ik knal er langs. Ze zitten vlak achter me. Waarom zorgt die motard niet dat die fietsers opzij gaan. Nog een schreeuw. Nog 500 meter te gaan. De laatste scherpe bocht naar links is in zicht, ik ga het redden. De motard slaat af naar rechts, ik knal naar links de onverzichtelijke bocht in, hopende dat er niemand op de weg staat. Elles schreeuwt, ze ziet me! Nog 100 meter, één versnelling, ik ben er. Ha! Prachtig, de nummer 52 in de koers komt juichend over de finish.

Fantastisch gevoel. Respect wordt betuigd. “You were to strong”, “Encroyable”, “We could not catch you, man”. Laatste 4.128 meter met ruim 43 gemiddeld per uur, top van 48 per uur, gem hartslag van 187 met een max van 191.

Op naar Elles. Doordat zij in die bocht stond en me zag aankomen bestaat het. Nu kan ik het delen. Ze ziet dat ik erg tevreden ben. Ze heeft ook nog een foto weten te maken, geweldig. Even pasta eten.

‘s-Middags maakt Elles nog pannenkoeken voor me en ga ik even slapen. ‘s Avonds naar het seizoens-afsluitende diner van Sportcommunication. Best een leuke traditie inmiddels waar je wat bekende onbekenden tegenkomt. Beetje eten, wijntje, over fietsen praten. Leuk. Willem Hartman is er weer. En ook Jan Dickhout ontmoet die ik al eens tijdens de ritten op de fiets heb gezien. 61 jaar, rijdt mee vooraan in de cyclo’s en denkt na over deelnemen aan een monsterrit rit in de Alpen van 350km met 8000 hoogtemeters. Ongelofelijk. De volgende dag op weg naar huis na een lunch in Mers-les-Bains, badplaats met veel vergane glorie aan een prachtige kustlijn.

Nou, dit is een waardig afscheid van mijn witte Specialized frame met ongeveer 25.000km op de teller. Nog één ritje dit jaar met de CCJB heen- en terug naar Valkenburg. Het seizoen 2011 zit er op, even wat minder fietsen nu. Da’s ook wel eens leuk.

Statistieken
La Ronde Picarde klassement totaal: 52/416
La Ronde Picarde klassement E: 21/157
Tijd: 5:09:42.
Grand Trophée klassement E: 24e

52
15
DERKS RODERICK
05 h 09 mn 42 s
E
21
Den Bosch  
53
783
BERNARD ROMAIN
05 h 09 mn 43 s
C
12
BETHUNE  
54
266
MALFAIT GILL
05 h 09 mn 43 s
D
16
DEERLIJK  
55
620
JACQUES EMMANUEL
05 h 09 mn 43 s
E
22
LES CLAYES SOUS BOIS  
56
217
CALLENS LUC
05 h 09 mn 43 s
F
6
ROESELARE  
57
135
LEBRAT DAVID
05 h 09 mn 44 s
C
13
PARIS  
58
253
VANDEN WIJNGAERT ARNE
05 h 09 mn 44 s
D
17
ZONHOVEN  
59
65
BASTIEN MICHEL
05 h 09 mn 45 s
E
23
LE PLESSIS BELLEVILLE  
60
252
THIBOUT MICHEL
05 h 09 mn 45 s
G1
1
LE MESNIL ESNARD  
61
155
SEGHERS GEERT
05 h 09 mn 45 s
E
24
AALST  
62
674
DABOVAL ARNAUD
05 h 09 mn 45 s
D
18
AIRAINES  
63
615
RABAEY MANU
05 h 09 mn 45 s
C
14
BELSELE  
64
166
SIMON YVES
05 h 09 mn 46 s
F
7
ACCOLAY  
65
343
VAN DEN DRIES ADRIJO
05 h 09 mn 46 s
E
25
S HEERENHOEK  
66
219
DUPONT GREGORY
05 h 09 mn 46 s
D
19
NOTRE DAME DE BONDEVILLE  
67
269
SINNAEVE ANDY
05 h 09 mn 47 s
D
20
ICHTEGEM  
68
730
BOLLE JEAN-PASCAL
05 h 09 mn 47 s
D
21
GENT  
69
11
SPAUWEN RUVAR
05 h 09 mn 47 s
C
15
UTRECHT  
70
315
Trotman Peter
05 h 09 mn 47 s
F
8
LONG BUCKBY  
71
218
FIRMIN THIERRY
05 h 09 mn 47 s
E
26
CLAYE SOUILLY  
72
568
VAN HAUDENHUYSE DIRK
05 h 09 mn 47 s
D
22
HOEILAART  
73
72
RYCKBOSCH JAN
05 h 09 mn 48 s
E
27
MELSELE  
74
251
ROEGIEST MARIO
05 h 09 mn 48 s
D
23
SAS VAN GENT  
75
379
LAGAERT BART
05 h 09 mn 48 s
D
24
NEVELE  
76
517
VALLADE ERIC
05 h 09 mn 48 s
F
9
LE CHASNAY  
77
555
HOBAN SEAN
05 h 09 mn 49 s
E
28
WORKINGTON  
78
137
BALAUDE JEAN FRANCOIS
05 h 09 mn 50 s
E
29
ANTONY  
79
776
DUPORGE JEAN PIERRE
05 h 09 mn 50 s
E
30
ANGRES  
80
627
LEQUIEN STEPHANE
05 h 09 mn 51 s
D
25
VILLIERS L HOPITAL  
81
709
KROCIEL FREDERIC
05 h 09 mn 51 s
D
26
ST OUEN  
82
242
TAYLOR CHRISTOPHER
05 h 09 mn 51 s
D
27
PENRITH  
83
158
VAN BELLINGEN DANNY
05 h 09 mn 52 s
E
31
NINOVE POLLARE  
84
751
LAURENT JOEL
05 h 09 mn 52 s
E
32
VILVOORDE  
85
245
TRAULET LAURENT
05 h 09 mn 53 s
E
33
EU  
86
753
MICHELL THEODORE
05 h 09 mn 53 s
D
28
   
87
754
MARTIN GILLES
05 h 09 mn 53 s
E
34
LONDON  
88
238
O’NEILL KEVIN
05 h 09 mn 54 s
D
29
HOOK  
89
13
MARAIS AURELIEN
05 h 09 mn 54 s
C
16
PICAUVILLE  
90
147
VAN HELVOORT ARNO
05 h 09 mn 54 s
E
35
BEUNINGEN  
91
198
BOURGEOIS MARC
05 h 09 mn 54 s
E
36
ESCARMAIN  
92
146
DEBAYE SEBASTIEN
05 h 09 mn 54 s
D
30
REBAIX  
93
713
DELBOULLE NICOLAS
05 h 09 mn 55 s
D
31
SAINTE MARGUERITE SUR DUCLAIR  
94
274
MACLACHLAN CRAIG
05 h 09 mn 55 s
E
37
WOLUWE SAINT LAMBERT  
95
648
RUTHERFORD DAVID
05 h 09 mn 55 s
G1
2
SOLIHUL  
96
154
MAES CURT
05 h 09 mn 56 s
F
10
   
97
99
SANCHEZ JEAN MICHEL
05 h 09 mn 58 s
E
38
ST GRATIEN  
98
205
VERDIN DAVID
05 h 09 mn 58 s
E
39
AIRE SUR LA LYS  
99
44
BESOMBES PHILIPPE
05 h 09 mn 59 s
E
40
CEYRAT  
100
671
MARIAGE HUBERT
05 h 09 mn 59 s
E
41
SAINTE EUSOYE  
101
612
WYMEERSCH RIK
05 h 10 mn 00 s
D
32
LOKEREN  
102
256
TRUYERS MARJOLEIN
05 h 10 mn 01 s
A
1
SINT-KATELIJNE-WAVER  
103
758
VANTWEMBEKE YVES
05 h 10 mn 01 s
E
42
VLOGSBERG  
104
577
LE BRETON ADRIEN
05 h 10 mn 02 s
D
33
ST OUEN L AUMONE  
105
119
VANDENBERGHE PETER
05 h 10 mn 05 s
E
43
GENT  
106
767
NOLLET PEDRO
05 h 10 mn 16 s
E
44
ROESELARE  

 

 

Roderick Derks

Liefhebber van fietsen, van het oplossen van IT puzzels, en van het delen van informatie om anderen te helpen.

All stories by:Roderick Derks

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Your Name (required)

    Your Email (required)

    Subject

    Your Message

      Your Name (required)

      Your Email (required)

      Subject

      Your Message